Finn Audenaerts Knipsels uit de Kosmoheraut is geen vrijblijvende
bundel maar een caleidoscoop van absurditeit, satire en speculatieve ernst die
voortdurend van gedaante wisselt. De titel suggereert knipsels, en dat zijn het
ook: berichten, kronieken, groteske fabels en nachtmerries die samen een
universum vormen waarin de logica uitglijdt en de verbeelding triomfeert. Het
register schuift moeiteloos van barokke lyriek naar kille bureaucratische
horror, van pulpachtige space opera naar fijnzinnige satire op onze hedendaagse
obsessies. Wat deze bundel bindt is Audenaerts compromisloze keuze voor
vervreemding: niets is veilig, geen traditie heilig, geen verhaal voorspelbaar.
Het groteske grenst aan het huiveringwekkende, de lach aan de rilling. Dit is
geen bundel om gedachteloos door te bladeren; dit is een kosmische krant
waarvan elk artikel je dwingt stil te staan bij de absurditeit van ons bestaan.
Kortom:
literair ongemak verpakt als feest van inventiviteit.
En wat trof ik zoal aan in deze literaire brij? Op volgorde:
Barokke taalexplosie die grotesk en gulzig alle registers opentrekt. Onmiskenbaar charmant, maar ook vermoeiend; een sprookjesachtig toneelstukje dat vooral indruk maakt door bravoure.
Sluimervriend
Een geestverschijning die balanceert tussen melancholie en zwarte humor. Kort,
puntig, maar net niet indringend genoeg om te beklijven.
Henry, portret van een gymleraar
Dystopische horror verpakt als satire. IJzingwekkend in banaliteit,
bureaucratie en bloed. Dit verhaal snijdt diep en blijft knagen: verplichte
topper in de bundel.
Huwelijksgeluk in drievoud
Kosmische roddelrubriek. Knipogend en kleurrijk, maar vooral een groteske
pastiche. Vermakelijk, maar meer curiositeit dan noodzaak.
Klem
Apocalyptische achtervolging met politieke ondertoon. Spannend en goed getimed,
maar mist emotionele diepte. Krachtig in sfeer, minder in menselijkheid.
Boerenpsalm
Een agrarische idylle wordt in één ruk omgeploegd tot een kannibalistische
blasfemie. Baby’s als zaaigoed, bloemen als grafkransen. Het ritme is stroef,
de beelden grotesk, en juist die kale, bijna argeloze formulering maakt het zo
onheilspellend.
Los
Een verhaal van rouw en verval, waarin liefde, ziekte en vogels samenkomen.
Pijnlijk eerlijk, haast ondraaglijk in zijn rauwe banaliteit. De wisseling
tussen dagelijkse details en existentiële dreiging maakt dit stuk uitzonderlijk
sterk, tragisch en menselijk.
Verzwolgen
Te vluchtig en vaag. Het beeld slikt zichzelf in, zonder echt na te blijven
zinderen.
Beril
Een van de krachtigste verhalen. Een verstilde maar gelaagde parabel over
verlies, macht en ondergang. Audenaert verweeft SF-motieven met mythologische
intensiteit. Het verhaal ademt een klassieke, haast epische dreiging die je
blijft achtervolgen.
Wat is er van de sport?
Speels, ironisch stukje dat nauwelijks meer is dan een knipoog. Te dun om
indruk te maken.
De mijnen van Koltan
Sterk maatschappelijk geladen SF, waarin koloniale uitbuiting en futuristische
mijnbouw samenkomen. Rauw, actueel en beklemmend; een verhaal dat doet denken
aan klassieke sociaal-kritische sciencefiction.
Mise-en-scène
Een tussendoortje. Aardig idee, maar te vluchtig en niet memorabel.
Carlos en de kaart
Een avontuurlijke vertelling met absurde trekjes. Charmant en goed
gecomponeerd, maar mist de donkere intensiteit van Audenaerts beste werk.
Hete tranen op Moerka Moerka
Groteske sciencefictionsoap. Over the top, kleurrijk en dolkomisch, maar meer
pastiche dan werkelijk beklijvend.
Schrikvogel
Te schetsmatig, een vignet zonder vleugelslag.
De jongen op de dolfijn
Een sprookjesachtige vertelling die balanceert tussen naïviteit en tragiek.
Liefdevol opgebouwd, maar te lichtvoetig om echt indruk te maken.
Sssterren en ssstrepen /// Pure lust
Samenwerking met Ruben De Baerdemaeker. Spetterend absurdisme, uitzinnig
taalspel. Een uitzinnige, geile pastiche die plezier uitstraalt maar ook snel
vermoeit.
Cultuur
Kort, bijtend essayistisch fragment. Meer een losse noot dan een volwaardig
verhaal.
Telecratie
Satire op mediacratie en beeldcultuur. Scherp en eigentijds, met een
onaangenaam herkenbare ondertoon. Hier toont Audenaert zijn politieke tanden.
Zeeburcht
Een sfeervolle miniatuur die vooral als decorstuk werkt. Poëtisch, maar te
weinig inhoudelijk gewicht.
Neutraal
Een juweel. Audenaert fileert morele lafheid en politieke inertie met
chirurgische precisie. Het verhaal voelt als een spiegel voor onze tijd: wrang,
ongemakkelijk en noodzakelijk. Met sobere stijl en spitse dialogen bouwt hij
een beklemmend tableau van passiviteit die levens kost. Onontkoombaar.
Dragtig
Een elegie die wrang en liefdevol tegelijk is. Geschreven naar aanleiding van
Tonke Dragts overlijden, kiest Audenaert voor een sobere, schraal geformuleerde
tekst waarin zwangerschap en verbeelding in één adem verbonden worden. Het
gedicht getuigt van respect, maar ook van een milde ironie, waardoor de toon
eerder levensbevestigend dan larmoyant klinkt. Een klein, maar sterk gebaar.
De Ziener
Intrigerend, maar te vluchtig. Een aanzet tot iets groots dat te snel dooft.
Drama voor drie kranen en een dame
Surrealistische satire, waarin het banale en het theatraal absurde samenkomen.
Audenaert toont hier zijn talent om groteske toneelstukken in proza te vatten.
Komisch én unheimlich.
Bar brawl!
Een karikatuur in pulpstijl. Grappig, maar niet veel meer dan dat.
Economie
Een scherp miniatuurtje dat de banaliteit van marktdenken ontleedt. Knap, maar
meer een voetnoot dan een volwaardig verhaal.
De Schrik
Sterk horrorfragment: beklemmend, suggestief en efficiënt in zijn eenvoud. Een
van de betere korte vondsten uit de bundel.
Mischa
Een melancholieke schets die niet tot volle bloei komt. Te fragmentarisch om
echt te raken.
Tienstapsverificatie
Subliem. Bureaucratische satire meets paranoia, tegelijk lachwekkend en
verstikkend. Audenaert excelleert hier in het ontleden van ons digitale
tijdperk en zijn krankzinnige protocollen.
Feeën op overschot
Een vileine sprookjespastiche, amusant maar wat vrijblijvend.
Het Interstellair Kampioenschap Tijdreizen oftewel enkele partijtjes
koppensnellen
Uitzinnig en exuberant. Tijdreizen als sportevenement: grotesk, chaotisch
en vaak hilarisch. De overdaad maakt het soms vermoeiend, maar dit blijft een
feest van ideeënrijkdom en absurditeit.
Psychohistorie / ’t Staat in de sterren geschreven / Actuaspreuk
Een speelse, fragmentarische intermezzo. Slimme verwijzing naar Asimov,
maar meer vingeroefening dan volwaardig verhaal.
Topsport oftewel Marius en de mannetjes
Sterke satire op sportverheerlijking. Cynisch, bitter en herkenbaar; het
verhaal legt feilloos bloot hoe prestatiecultuur grotesk ontspoort.
Wie droomt daar in het machtige Dunwich House?
Een van de hoogtepunten. Een pastiche met Lovecraftiaanse grandeur die
tegelijk eerbetoon én subtiele parodie is. Donker, raadselachtig en knap
gecomponeerd.
Een nieuw jaar als geen ander!
Petra Swaelmans
Horror recensente en Wednesday look-alike
Geen opmerkingen:
Een reactie posten