zondag 2 november 2025

Ruisreizigers - Johan Klein Haneveld

Het is verleidelijk om Ruisreizigers te zien als de culminatie van Hanevelds steeds verder uitdijende universum van biofuturistische griezel, maar wie deze bundel zorgvuldig leest, ontdekt eerder een auteur die de grenzen van zijn eigen fascinatie aftast,  soms briljant, soms herhalend. Zijn verhalen baden in een zeldzaam consequente sfeer van kosmisch ongemak, waarin wetenschap en ontreddering hand in hand gaan. Toch schuilt er achter het indrukwekkende conceptuele geraamte een zekere voorspelbaarheid: Haneveld blijft trouw aan zijn “wetenschappelijke curiositas”, maar vergeet geregeld de lezer ook emotioneel te ontregelen.

De beste verhalen, “Waarnemingshorizon”, “De stad in de verte”, “Vruchtvlees”, combineren filosofische spanning met sensorische dreiging: koel, precies en licht weerzinwekkend, zoals goede sciencefiction hoort te zijn. Elders, bijvoorbeeld in “Slaap der rechtvaardigen” of “De stoet”, vervalt hij in sermoenen over menselijke hubris die net iets te nadrukkelijk de boodschap dragen. Stilistisch is hij bedreven, soms elegant, maar niet zonder maniertjes: de zinnen zijn vaak strak, soms stijf, alsof de taal zelf onder druk staat van het procedé.

Kortom: Ruisreizigers is een indrukwekkend laboratorium van ideeën en beelden, maar één waar de emoties soms sterven op de glazen plaat van de microscoop. Een monument van consistentie. En van gecontroleerde kilte.

Zoals gebruikelijk heb ik een mening over elk van de verhalen in de bundel, zie hier:

Waarnemingshorizon

Sterk en beklemmend: Lovecraft door de lens van Hawking. De wetenschappelijke precisie draagt bij aan de ontzetting. Eén van Hanevelds beste: ingetogen, nihilistisch, overtuigend.

Achter de poort

Strak opgebouwd SF-drama over exploitatie en moreel verval. De vrouwelijke hoofdpersoon krijgt diepgang, de afloop is grimmig maar logisch. Wel wat expliciet in moraal, maar krachtig en filmisch.

Symbiose

Interessant uitgangspunt, maar verzandt in technische uitleg en relationeel geharrewar. De biologie verdringt de emotie. Eindigt in academische abstractie, niet in huivering.

Slaap der rechtvaardigen

Een klassiek ‘vignet’: correct geschreven, maar zonder verrassende laag. Het idee verdampt zodra het verhaal eindigt. Netjes, niet memorabel.

De stad in de verte
Sterke openingsscène, goed tempo en geloofwaardige personages. De SF-premisse blijft echter dun: meer sfeer dan betekenis. Eindigt als een intrigerend visioen dat niets oplost.

De eeuwige dans
Lyrisch geschreven maar inhoudsarm. Een oefening in beschrijving zonder kern. Prachtige beelden, nul spanning. Een textbook-voorbeeld van het vignet dat zichzelf te serieus neemt.

Vermomming
Een interessant moreel dilemma dat te snel wordt afgewikkeld. De toon is kil-klinisch, de pointe voorspelbaar. Functioneel, maar emotioneel vlak.

Eenwording
Filosofisch ambitieus, maar zwaar op de hand. De thematiek van samensmelting mist menselijkheid en daardoor impact. Veel denken, weinig voelen.

Vruchtvlees
Een zeldzame voltreffer: zintuiglijk, walgelijk en beklemmend. De biologische metafoor is scherp uitgewerkt. Hier raakt Haneveld de lezer wél in het vlees.

Levend fossiel
Een degelijk idee, maar de uitvoering blijft klinisch. De ontdekkingsdrang overheerst ten koste van spanning. Een biologisch rapport vermomd als verhaal.

Proefpersoon
Sterk begin, maar te voorspelbare uitkomst. De ethische ondertoon is interessant, maar de personages blijven instrumenteel. Functioneel, niet meeslepend.

De gangen
Een sfeervol claustrofobisch stuk dat vooral leunt op beschrijving. De beklemming is voelbaar, maar er ontbreekt een emotionele kern. Mooi hoor, maar leeg.

Bloedwaterval
Visueel krachtig, maar inhoudelijk dun. Meer schildering dan vertelling; de symboliek ligt er te dik bovenop. Esthetisch, niet beklijvend.

De stoet
Sterk thematisch, mens als kuddedier, maar te kort door de bocht. De toon is predikend, het slot geforceerd. Interessant concept, wat mager uitgewerkt.

Het zwarte veld
Intrigerend uitgangspunt met een vleugje kosmische horror, maar de payoff ontbreekt. Het blijft bij suggestie. Mooi geschreven, maar mist resonantie.

De gele veeg
Een idee dat te dun is uitgesmeerd. Het roept sfeer op, maar heeft geen verhaal. Een verhaal dat zichzelf als allegorie ziet, zonder vlees of bloed.

Gevonden
Een goed concept, maar te snel verteld om te raken. De pointe voelt routineus. Degelijk, niet onderscheidend.

In spin
Een kort huiververhaal dat probeert te verrassen met groteske beelden. Sfeervol, maar puur effectbejag. Horror zonder diepte.

Spelavond
Leuk uitgangspunt, maar de toon wankelt tussen ironie en griezel. Eindigt abrupt en zonder nasmaak. Een toch-wel-fijn tussendoortje.

De tuinen van R’lyeh
Eindelijk weer ambitie: een hommage aan Lovecraft met eigen twist. Licht pompeus, maar overtuigend in sfeer en mythos. Hier gloeit iets van verwondering.

De meester van de delta
Een klassieke Haneveld: wetenschappelijke horror met ecologische ondertoon. Knap geconstrueerd, maar iets te uitleggerig. Wel degelijk en thematisch rijk.

Ruisreizigers
Het titelverhaal verdient de ereplaats. Kosmisch, persoonlijk, verontrustend. Hier vallen taal en idee samen in een hypnotiserend geheel. Een hoogtepunt.

De laatste mens
Een melancholisch slotakkoord. Mooi van toon, maar narratief dun. Meer epiloog dan verhaal, een zachte echo van eerdere thema’s.

Ruisreizigers is een onevenwichtige maar intrigerende bundel. Veel verhalen kabbelen als stilstaand water: zorgvuldig geschreven, maar te vaak vignetten zonder emotionele of thematische kern. Toch rechtvaardigen enkele uitschieters de hele onderneming. “Waarnemingshorizon” en “Achter de poort” tonen Haneveld op zijn scherpst: verontrustende ideeën verpakt in geloofwaardige wetenschap. “Vruchtvlees” en “Ruisreizigers” zelf leveren een zeldzame symbiose van lichaam, geest en kosmos; intens en beklijvend. “De tuinen van R’lyeh” vormt een waardige hommage aan de pulpmythes die zijn werk voeden. De rest van de bundel zucht onder herhaling en vormdrift, maar de beste stukken herinneren eraan dat Haneveld, wanneer hij zich inhoudt en focust, een van de weinige Nederlandstalige schrijvers is die de koude pracht van sciencefiction écht weet te treffen.

 

Petra Swaelmans
Horror Recensente en Wednesday Look-alike

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Onwereldse Sprookjes

Onwereldse Sprookjes is zo’n bundel die je niet simpelweg openslaat, maar waar je voor moet gaan zitten alsof je een oud sprookjesboek op z...

Meest bezoch